maandag 27 april 2009

Madeleine Weijerman van Unawata

image Na een jaar Amsterdamse Mode Academie stapte Madeleine Weijerman over naar de Gerrit Rietveld Academie waar zij de studie Mode afrondde. Zij ging aan de slag als styliste bij modeshows, commercials, speel- en bedrijfsfilms. “Met styling houd ik mij al vijfentwintig jaar bezig en dit doe ik nog steeds met plezier. Maar zo’n drie jaar geleden kwam ik terug uit Bali, mijn favoriete vakantieland, waar ik mijn eerste ontwerpen had laten maken om in
Nederland te verkopen.”

Lachend vertelt Madeleine verder: “Ik ging eigenlijk andersom te werk, eerst liet ik modeaccessoires maken die ik had bedacht en toen
ging ik pas naar de Kamer van Koophandel. Er moest natuurlijk een naam komen voor mijn bedrijf en ik ging samen met mijn man op zoek naar een originele naam. Veel leuke namen waren al bezet en zo kwamen we opeens op Unawata. Het is ons denkbeeldige zusje van Hiawatha. Mijn mode-accessoires hebben namelijk ook veel strass steentjes en kralen net als deze indiaan uit Disney. Al vrij snel kon ik
mijn collectie met leren tassen, schoenen, riemen, polsbandjes en portemonnees uitbreiden en ging ik zelf veel ontwerpen. Daarnaast heb ik ook collecties ontworpen onder het label Rue Neuve.”

Kleuren
Unawata is echt mijn eigen merk, waarvoor ik met diverse stijlen werk; het is een mix van vrouwelijk, stoer, sportief en elegant. Ik kijk natuurlijk wel naar alles wat met mode te maken heeft, maar dat vertaal ik naar mijn eigen stijl. Met diverse ontwerpen en schetsen reis ik minimaal tweemaal per jaar af naar Bali waar mijn zomer- en wintercollecties worden gemaakt. Allemaal handwerk en natuurlijk géén kinderarbeid. Ter plaatse bekijk ik de materialen en ga ik druk schetsen en patronen bedenken. Vakantie vieren is er niet meer bij. Ik kies vaak voor kleur, want daar word ik vrolijk van. Bovendien vind ik mijn frisse kleuren zoals rood, blauw, turquoise en roze onderscheidend. Iedereen heeft wel tassen in zwart leder. De zomercollectie heeft nu bijvoorbeeld veel kleurige roosjes.”

Eindeloos variëren
Alle tassen, maar ook de schoenen en accessoires worden in kleine oplages gemaakt. “Ik houd namelijk erg van setjes die net even anders zijn dan de standaard combi’s. Ik houd van mooie  eersoorten, vaak met een aparte print. Bont en suède hebben ook mijn voorkeur. Het is helemaal leuk als ik alle materialen in één ontwerp kan gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar mijn tas Daantje. Dit is een tas waarvoor ik leer en geitenbont heb gebruikt. Dat geitenbont sleet trouwens te snel dus schakelde ik over op koeienhuid. Voor het patroon maak ik gebruik van carving. Deze tas heeft goed verkocht. Maar favoriet is momenteel de crisistas. Bij deze tas worden vijf kleuren geleverd zodat je de vakjes zelf kan voorzien van jouw kleur. Zo kun je eindeloos variëren. Zelf ben ik dol op de Moskito. Een kleine tas, waarvoor ik hetzelfde principe heb gebruikt als bij de crisistas met een gekleurde leren ‘kaart’. Zo kun je de tas iedere dag aanpassen aan je stemming en outfit.”

Modefabriek
Voor Unawata bezoekt Madeleine fanatiek verschillende vakbeurzen. “En we staan er zelf ook. Zoals op de Modefabriek. Dit is erg belangrijk! Ik ben dan ook blij dat mijn merk Unawata nu in de gerenommeerde schoenenwinkels en bij goede boetieks ligt. Daarnaast sta ik met grote regelmaat in modebladen én wordt Unawata ook verkocht in België, Duitsland en Ierland. Een begin van een groot succes…”, besluit de trotse ontwerpster.

Meer informatie over Madeleine Weijerman en Unawata is te vinden op www.unawata.com.

Tekst: Marije Smit / SchrijfSter.com
Fotografie: Henriette Lohman

Geen opmerkingen: